نویسنده: اميد سليمي سطح مقاله: متوسطه دفعات بازدید: 1417 تاریخ ارسال: ۲۳/۰۲/۱۳۸۸ طبقه:  فرهنگی
دادن امتیاز به این مقاله:

20 نقاش و 70 تابلو


برگشت ارسال مقاله صفحه اصلی

گروهي از نقاشان اصفهان و ساير شهرهاي كشور بنا به دعوت مدير گالري آپادانا، در ارديبهشت ماه گرد هم آمده اند تا تابلوهاي خود را در خيابان 15 خرداد اصفهان به نمايش بگذارند و ثابت كنند امسال هم مانند سال گذشته، اين گالري به عنوان گالري نمونه اصفهان شناخته مي شود. ‌در اين نمايشگاه گروهي، استاداني مانند يرواند نهاپتيان، سمبات دركيورقيان، صرام، بهزاد بهزادي، داوود زنديان، ناصر نورمحمدزاده، عبدالحسين‌محسني كرمانشاهي، محمود سمندريان و رضا بدرالسماء آثار خود را ارائه كرده‌اند. علاوه بر ايشان، هنرمنداني مانند محمدموحديان عطار، مقارن عسگري، يوسف پوروقار، حسين هادي پور بروجني، آمنه بدرالسماء، بهروز والياني، حامد صدر ارحامي، حجت خواجويي، مهدي نادريان، پرويز آقارخ و ژيلا مناني نيز با به نمايش گذاشتن تابلوهاي خويش، حضور دارند. ‌

نمايشگاه با تابلويي از يرواند نهاپتيان شروع مي شود. اين تابلوي آبرنگ از منظره‌اي روستايي است كه سرآغازي بر 3 تابلوي ديگر اين هنرمند ميباشد. تابلوي اول اين هنرمند 11 ميليون تومان قيمت گذاري شده تا به عنوان آغازي شگفت انگيز بر اين نمايشگاه قلمداد شود. اين تابلو به همراه نقاشي طبيعت بيجان حسين هادي پور بروجني كه با تكنيك مدادرنگ و در سبك هايپررئال كار شده و اتيكت 9 ميليون توماني را به خود مي بيند، به عنوان گرانبهاترين آثار در نمايشگاه حضور دارند. ‌

پس از استاد يرواند، حامد صدر ارحامي با تكنيك رنگ و روغن تابلويي را به اين نمايشگاه آورده كه جلوه اي مدرن تر دارد. او پرتره خود را در ميان يكي از ديوارنگاره‌هاي عهد صفوي نقاشي كرده كه در بحر مكاشفت غوطه ور است.

‌پرويز آقارخ نيز تابلويي را با تكنيك رنگ و روغن به اين نمايشگاه فرستاده تا با حضور حجت خواجويي، حسين هادي پور بروجني و بهروز والياني، تابلوهاي رئال نقاشان گروه ايماژ، به عنوان بيشترين تعداد آثار در اين نمايشگاه نيز خودي نشان دهد. اين گروه سال قبل در گالريهاي نقشخانه و آپادانا هم نمايشگاه‌هايي برگزار نموده بودند. ‌بهزاد بهزادي تابلوي گل و مرغي را در نمايشگاه آويخته كه نيم ميليون تومان براي آن قيمت تعيين كرده‌اند. پس از وي استاد رضابدرالسماء يكي از شاهكارهاي مينياتور خود را به نمايشگاه جمعي آپادانا آورده كه جلوه اي بي نهايت زيبا دارد. اين نگاره كه بي ترديد ملهم از آثار استاد محمد سياه قلم نقاش دوران صفوي در بيان فيگوراتيو پيكره هاست، دو مرد را در جنگ خروسها نشان مي دهد. اين نگارگري زيبا 3 ميليون تومان قيمت خورده تا اثر بعدي اين هنرمند با عنوان "اعتياد" قيمتي معادل 750 هزار تومان را داشته باشد. ‌

تابلوهاي محمود سمندريان، قسمت ديگري از نمايشگاه را تشكيل مي دهد. همان آبرنگهاي زيبا از زندگي مردم كوچه و بازار، مضمون اصلي تابلوي وي است كه بهاي آن 700هزارتومان تعيين شده. او يكي دو كار ديگر را نيز با همين تكنيك و مضمون در نمايشگاه دارد. آمنه بدرالسماء در اين نمايشگاه اثر آبرنگ خود را از طبيعت روستا به نمايش گذاشته و قيمت پائين 200 هزارتومان را براي آن مطالبه نموده است تا تابلوي وي در كنار تابلوي ناصرنورمحمدزاده با همان تكنيك و مضمون كه 450 هزار تومان اتيكت خورده است، نمودي مشابه داشته باشد. در كنار تابلوي 9 ميليون توماني هادي پور بروجني، تابلوي ديگري از اين هنرمند قرار گرفته كه آبرنگي از طبيعت است ولي تنها 100 هزارتومان ارزش مادي آن تعيين شده تا به همراه آبرنگ بهروز والياني كم بهاترين كارهاي اين مجموعه نام بگيرد. يوسف پوروقار نيز تابلوهاي نقاشي- خط خود را به نمايشگاه آورده و بهاي 600 هزارتوماني را براي آنها تعيين كرده است، تا اين سنت بصري در نمايشگاه اخير نيز جاي پايي داشته باشد.

مينياتورهاي محمدحسين آقارخ، كاوش و شاه جانيان نيز جاي ثابتي را در بالاي دكور زيباي پيانو در فضاي دروني گالري اشغال كرده اند. اين مينياتورها بين 600هزار تا يك ميليون تومان قيمت خورده اند.

محمد موحديان عطار نيز تعدادي از كتيبه هاي مذهبي خود را به اين نمايشگاه رسانده تا تابلوهايي به ارزش يك ونيم و 5 ميليون تومان را به نمايش گذاشته باشد. اين هنرمند، تابستان سال گذشته در همين مكان، مجموعه اي نفيس از آثار خود را به نمايش گذاشته بود كه با استقبال شايان توجه علاقهمندان روبرو شد. در كنار كتيبه هاي وي تابلوي خوشنويسي نمايشگاه كه اثري از علي مقارن عسگري است و شعري با مطلع "آفتاب حسن او تا شعله زد/ ماه رخ در پرده پنهان مي كند" را بر پيشاني دارد، قرار داده شده است. اين اثر زيبا تنها 300 هزارتومان قيمت خورده است. مقارن عسگري به عنوان تنها هنرمند خوشنويس اين مجموعه، تابلوي ديگري را در دفتر گالري به ديوار زده كه تك مصراع "در عشق خوشي است، اين همه فرياد چراست" را دستمايه هنر خويش نموده و 600 هزارتومان قيمت دارد.

استاد صرام، آبرنگهايي از بناهاي تاريخي اصفهان را به قيمت 2/1 ميليون و 600هزار تومان به نمايش گذاشته است تا در ميان بقيه نقاشان آبرنگ اين مجموعه مانند محمود سمندريان و ناصر نورمحمد زاده، جاي پايي براي خود داشته باشد. ‌

محسن درخشان كه سال گذشته تعدادي از تابلوهاي آبرنگ خود را در عمارت جبه خانه اصفهان به نمايش گذاشته بود، امسال نيز آبرنگي را به اين نمايشگاه فرستاده تا با بهاي 150 هزارتومان جايگاهي داشته باشد. تابلوي اين هنرمند در كنار تابلوي رنگ و روغن داوود زنديان قرار دارد كه پرتره اي از يك خانم را نشان مي دهد و سبك و سياق خاص زنديان با استفاده از پرده هاي ضخيم رنگ، طيف رنگهاي گرم و ابهامي كه دور و بر سوژه هاي خود ايجاد مي كند، از چند قدمي معلوم و واضح باشد. زنديان مانند هميشه براي تابلوي خود تنها اتيكت "مجموعه شخصي" را برگزيده تا مانند نمايشگاه هاي سال گذشته وي در گالريهاي شماره 5 موزه هنرهاي معاصر و آپادانا، هنر خويش را در هاله اي از راز پيچيده باشد. استاد عبدالحسين محسني كرمانشاهي نيز با تابلوي معظمي از رنگ و روغن كه منظره اي از طبيعت را در خود نقش كرده، در نمايشگاه حضور دارد. اين تابلو قيمتي معادل 4 ميليون تومان دارد و با قابي نفيس در دفتر نگارخانه به ديوار آويخته شده است. ‌

چند تابلوي ژيلا مناني نيز به عنوان "مجموعه شخصي" در قسمتهاي مختلف گالري به ديوار زده شده‌اند تا اين هنرمند نيز حضور خود را در گالري خويش مستدام نموده باشد. ‌به طور كلي مي‌توان در خصوص اين نمايشگاه عنوان كرد كه گرچه تراكم فوق العاده زياد كارها و نيز شلوغي آثار بعضاً باعث مي‌شود برخي قسمتها آشفته و بي‌نظم به نظر آيد، ولي بايد اذعان نمود جمع‌آوري اين مجموعه و هنرمندان آن در يك مكان و نيز جسارت تعيين قيمتهايي از 100 هزار تا 11 ميليون تومان براي تابلوها، كاري بزرگ و ستودني است. از سوي ديگر وحدت موضوعي چنداني بين آثار مشاهده نمي‌شود. جايي، تابلوي نقاشي معظم رنگ و روغن با مضمون طبيعت در كنار اثر خوشنويسي به ديوار رفته و در قسمت ديگري، تابلوي آبرنگ در كنار نگارگري قرار گرفته است.



نسخه قابل چاپ

ارسال به میل دوستان

امتیاز این مقاله:  3.2    از 535رای

           :powered by
designed by setiran (danial net)
برگشت